DLACZEGO ZARZĄDZANIE?
W potocznym znaczeniu - zarządzać - to znaczy kierować lub administrować.
Istnieje wiele definicji pojęcia zarządzanie:
- umiejętność wytyczania celów i ich realizacji;
- umiejętność realizacji celów poprzez pracę innych;
- umiejętność zarządzania, tj. dysponowania zasobami organizacji;
Niezależnie, która z tych definicji jest lepsza, pełniejsza – czytaj - lepiej oddająca istotę współczesnego znaczenia tego pojęcia, to najważniejszym pozostaje to, że nauka o zarządzaniu to w istocie rzeczy nauka o sprawnym działaniu.
Dlatego zarządzanie rozumiane jako kierunek studiów:
- rozwija sprawność intelektualną oraz osobiste kompetencje,
- uczy pracy w zespole i pracy zespołowej,
- umożliwia planowanie i rozwój kariery z działaniami na rzecz organizacji,
- poszerza horyzonty myślenia,
- daje możliwość „migracji” do każdego innego zawodu - zarówno z nauk humanistycznych jak i społecznych,
- uczy definiowania celów, określania potrzeb i zasobów niezbędnych do ich realizacji,
- uczy skutecznego komunikowania się, negocjowania i przekonywania.
DLACZEGO ZARZĄDZANIE W WSNoZ?
- oryginalne połączenie nauki o zarządzaniu z innymi dziedzinami wiedzy społecznej i humanistycznej,
- prowadzenie działalności naukowo - badawczej sponsorowanej i komercyjnej,
- udział w procesie kształcenia wybitnych dydaktyków i naukowców łączących wiedzę teoretyczną z praktyką życia społeczno-gospodarczego,
SYLWETKA ABSOLWENTA
„Być skutecznym - oto właściwe zajęcie dla szefa. Gdziekolwiek dany szef pracuje, w biznesie czy szpitalu, na uniwersytecie czy w armii, oczekuje się odeń, że doprowadzi do zrobienia tego, co należy. A to po prostu oznacza, że oczekuje się odeń skuteczności”.
Peter F. Drucker
Według Petera F. Druckera, w nowoczesnej organizacji „menedżerem” jest każdy pracownik umysłowy, który z tytułu swojego stanowiska lub wiedzy odpowiada za wkład pracy wpływający fizycznie na zdolność organizacji do osiągnięć. Może tu chodzić o zdolność firmy do stworzenia nowego produktu lub do powiększenia swego udziału w danym rynku.
Kim więc jest menadżer?
Jest osobą, która:
- posiada zdolność rozumienia organizacji i mechanizmów jej funkcjonowania;
- umie wykorzystać zasoby i potencjał organizacji do osiągania wytyczonych celów;
- umie i nie boi się podejmować decyzje;
- posiada umiejętność zarządzania czasem własnym i członków zespołu;
- obserwuje i rozumie procesy społeczne i struktury, w których te procesy zachodzą;
- nie boi się zmian, posiada zdolność do ich wprowadzania i zarządzania nimi;
- zawsze stara się widzieć całokształt problemów i zagadnień;
- potrafi wykorzystać wiedzę o społeczeństwie w skali mikro i makro do budowania aktywności własnej oraz otaczającej ją społeczności;
- jest wyposażona w wiedzę i narzędzia niezbędne do dobrego funkcjonowania na rynku pracy;
- jest w stanie sprostać wyzwaniom stawianym przez globalizację i ciągłe zmiany rynku pracy.
GDZIE MOŻE PRACOWAĆ MENADŻER?
Absolwent kierunku zarządzanie:
- posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu nauk o zarządzaniu i nauk pokrewnych dotyczącą istoty, prawidłowości i problemów funkcjonowania organizacji – przedsiębiorstw, instytucji publicznych i struktur bezpieczeństwa państwa,
- posiada umiejętności rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów gospodarowania zasobami ludzkimi, rzeczowymi, finansowymi i informacjami,
- jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania procesami (przedsięwzięciami) w organizacjach o charakterze gospodarczym, administracyjnym lub bezpieczeństwa publicznego,
- zna i umie wykorzystywać nowoczesne technologie informatyczne.
- posługuje się językiem obcym na poziomie biegłości B2,
- posługuje się językiem specjalistycznym niezbędnym do wykonywania zawodu.
Dlatego, absolwent kierunku zarządzanie może pracować w charakterze specjalisty organizacji i zarządzania oraz menadżera/ kierownika:
- w administracji rządowej, organach samorządowych,
- służbach państwowych,
- partiach politycznych,
- organizacjach gospodarczych i społecznych,
- w strukturach bezpieczeństwa państwa.
oraz prowadzić własną działalność gospodarczą.
KADRA DYDAKTYCZNA
Kadra dydaktyczna na kierunku ZARZĄDZANIE obejmuje grono wybitnych praktyków i teoretyków z dziedzin zarządzania, socjologii, prawa, ekonomii, informatyki, nowych mediów. Bardzo często są to ludzie, którzy uczestniczyli w opracowywaniu i wdrażaniu prawa w tych dziedzinach.